Tobias: ”Jeg kommer i en form for trance”

Technomusik anses i Danmark for at være noget elektronisk musik, men det er meget mere end det. Både genren, men også kulturen som helhed.

Af: Mads Hyldgaard Sejr Jespersen

I en form for trance står Tobias med en fuldstændig ekstatisk lykkefølelse. Otte år senere tænker Tobias Steen tilbage på den skelsættende og central dag i hans liv. Det var starten på det som Tobias ikke vidste, at han manglede i sit liv. Tobias Steen, der til dagligt studerer Journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, har en kæmpe kærlighed for musik. Helt præcist er det psykedelisk trance, der har en kæmpe plads i hans hjerte – og han betegner faktisk sig selv, som det man i nogle kredse kalder basliderlig.

Det er mere end bare techno

Musikken er technomusik, men alligevel ikke bare techno, som man kender det herhjemme fra diskotekslivet. Det er psykedelisk trance, der er den helt præcise betegnelse for, hvad der er blevet en kæmpe subkultur siden dets frembrud i 1990’erne. For at få det helt på plads, så adskiller denne genre sig fra det andet ved ordet – som ordet også hentyder – psykedelisk. Altså en farverig musik, der er meget melodisk – og netop det er noget af forklaringen på Tobias’ forelskelse. 

Technogenrens dårlige ry

Det er selvfølgelig centralt, at der – ligesom i andre subkulturer – er en negativ side af subkulturen. Hos technogenren er det de euforiserende stoffer, der har givet kulturen et lidt dårligt ry.  For Tobias gør det ikke så meget, at folk er flyvende på euforiserende stoffer.

”Jeg har et forholdsvis åbent syn på det, især fordi alkohol jo også er et stof. Og jeg ved jo det fungerer i de rammer, som der er nede på de festivaler, hvor der ikke er nogen store problemer med det”, siger Tobias Steen, og tilføjer: ”Der er næsten heller ingen voldelige episoder”.  

Han gør det selvfølgelig klart, at man skal kunne håndtere at se på personer, der er helt væk på et eller andet rusmiddel. Men for hans vedkommende er det kærligheden til den psykedeliske trance, der driver ham – så længe ingen rører ved den lykkefølelse, han får indeni, så synes han ikke, at det gør så meget, hvad andre gør.

Tobias Steen: ”Det er jo en følelse, som jeg ikke kan få andre steder”

Det er rigtigt svært at have en stor kærlighed til den psykedeliske trancemusik i Danmark, da kulturen i Danmark bare ikke er til det. Især hvis man har prøvet den ægte varer. Uvidende om, hvad der ventede Tobias, drog han for otte år siden syd for Danmarks grænser, helt præcist Schweiz, hvor han for første gang oplevede den psykedeliske bas. Tobias beskriver omgivelserne som værende fuldstændig vanvittige.

”Man kommer i en form for trance, der skaber nogle stærke følelser, som man ikke kan få igennem noget andet”, siger Tobias Steen. Tobias fremhæver dernæst, hvorfor man netop ikke kan opnå denne følelse andre steder. ”Alle kommer for at høre det samme. Den enighed og den kærlighed til lige netop den musik, den gør, at folk har noget mere at være fælles om”, siger Tobias Steen.

Det er altså ikke kun musikken med dens trancelignende egenskaber i sig selv, der skaber den ekstatiske følelse, men også sammenholdet og fælleskabet. Han beskriver det selv med ordene: ”På Roskilde kommer nogen for at drikke hjernen ud, andre for at høre The Rolling Stones, og andre kommer for Drake. Her er det det samme som folk kommer derned for, og det mærker man virkelig”. ”Det er jo en hel subkultur i sig selv”, tilføjer Tobias.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *